ימין ושמאל, הבדל גדול

איך אנחנו מקבלים החלטות? רובנו אוהבים לחשוב כי אנו יצורים רציונליים. שוקלים את האפשרויות העומדות בפנינו, בוחנים את הנתונים, משקללים יתרונות וחסרונות. אנו מניחים כי תהליך החשיבה שלנו מתבצע במרחב מנטאלי של נתונים ומידע שמאפשר לנו החלטה מושכלת.

אולם נראה כי ההחלטות שאנו מקבלים והדרך בה אנו תופסים את העולם מושפעים מגורמים רבים שמעבר לשליטתנו ולהכרתנו. התבוננו בצמדי החפצים האבסטרקטיים הבאים. איזה מהם נראה חכם יותר? איזה מהם נראה שמח יותר?

fribbles

דניאל קאסאסנטו מאוניברסיטת סטאנפורד מצא כי אנשים ימניים נטו לראות את החפצים שבצד ימין כחכמים, שמחים, אמינים ומושכים יותר, בעוד אנשים שמאליים נטו לשייך את התארים החיוביים לחפצים שבצד השמאלי דווקא.

מבחן זה הוא חלק מסדרת מחקרים שערך קאסאסנטו כדי לבדוק האם קיימים הבדלים בתפיסת העולם של אנשים ימניים לעומת שמאליים. הוא גילה כי ימניים נוטים לשפוט עצמים הנמצאים בצד הימני שלהם באופן חיובי ועצמים הנמצאים לשמאלם באופן שלילי, לעומת שמאליים אשר נטייתם הפוכה – עצמים בצידם השמאלי ייתפסו כחיוביים ועצמים בצד ימין כשליליים.

כך למשל ביקש קאסאסנטו מקבוצת נבדקים לקרוא תיאורים קצרים של מוצרים, שחלקם הופיעו בצד ימין של הדף וחלקם בצד שמאל. הנבדקים התבקשו לציין אילו מהמוצרים היו רוצים לרכוש. רוב הימניים ציינו כי היו מעוניינים במוצרים שהופיעו בצד ימין של הדף. רוב השמאליים בחרו את המוצרים שהופיעו בצד שמאל. במבחן אחר קראו הנבדקים קורות חיים של שני מועמדים שהודפסו זה מול זה. הימניים נטו לבחור את המועמד שקורות החיים שלו הודפסו בצד ימין. השמאליים נטו לאלו שבצד שמאל.

קאסאסנטו מבקש לבדוק את שאלת היחסים בין הגוף לבין התודעה והשפה. נקודת המוצא שלו היא הגישה הרואה את התודעה כנטועה בגוף (embodied cognition). התבונה האנושית, לפי תפיסה זו, היא אוסף של כלים קוגניטיביים שהתפתחו כדי לאפשר לנו לפעול בתוך הסביבה הפיזית שלנו. לכן המימד הפיזי – הגוף – עומד בבסיס המחשבה והשפה. המושגים שלנו (ובכללם מושגים אבסטרקטיים) הם ייצוגים וסימולציות של חוויות חישה ותנועה.

המחקר של קאסאסנטו מראה כי לגוף קדימות על השפה. הביטויים השגורים בשפה מייחסים ערכים חיוביים לצד ימין ושליליים לצד שמאל. “right” שהוא גם נכון וצודק באנגלית. “קם על צד שמאל” בעברית. ההטייה של השפה לטובת הימין נובעת מן הסתם מהיות הימניים הרוב באוכלוסיה.

אם השפה היתה הגורם המשפיע על תפיסת העולם, היינו מצפים כי גם אנשים ימניים וגם שמאליים ייחסו ערכים חיוביים לצד ימין, בהתאם להטייה שהשפה יוצרת. אולם העובדה כי אנשים שמאליים “מתנגדים” להטייה הלשונית מראה כי הגוף בונה את תפיסת העולם שלנו ואת הדרך בה אנו משתמשים במושגים ובמטאפורות. קאסאסנטו טוען כי אנשים בעלי גוף שונה, אשר האינטראקציה שלהם עם הסביבה שונה באופן מהותי, יפתחו מערכות מושגים שונות (הוא קורא לתיאוריה The Body-Specificity Hypothesis).

אנו השמאליים רגילים שהעולם מתנהג מוזר. זה לא רק המספריים ההפוכים או פותחן הקופסאות הבלתי אפשרי. גם סיטואציות חברתיות מהוות סוג של אתגר. (שמאליים, למשל, נוטים להתנגש יותר באנשים ברחוב. רוב האנשים זזים ימינה כשמישהו בא מולם. אנחנו זזים שמאלה).

המחקר של קאסאסנטו מראה כי ההבדלים משתרעים על מרחב גדול הרבה יותר, ונוגעים גם במערכות המושגים הבסיסיות המנחות אותנו. באיזו רמה משפיעים הבדלים אלה על חייהם של ימניים ושל שמאליים? האם גם הבדלים גופניים אחרים הינם בעלי השפעה דומה? (איך משפיע, למשל, הגובה על תפיסת העולם?). אלו שאלות מרתקות וחשובות, והתשובות להן מתחילות, אולי, להתגלות עכשיו.

עוד על המחקר ניתן לקרוא כאן וכאן.

7 תגובות בנושא “ימין ושמאל, הבדל גדול”

  1. מעניין! אני שמאלי, וכשקראתי את הרשומה ועשיתי לעצמי את המבחן חיפשתי קריטריון לכל בחירה.

    הצורה ה"אינטיליגנטית" יותר בעיני היתה השמאלית, בגלל הקווים הישרים שלה..
    הצורה ה"שמחה" יותר בעיני היתה דווקא הימנית, בגלל הקווים הצורה הצורה ה"ישרה" יותר בעיני היא הימנית, כי היא "ישרה", אבל מקנן בי חשש שהיושר שלה הוא רק כלפי חוץ, אז אני לא בטוח.
    הצורה ה"יפה" או "מושכת" יותר בעיני היא הימנית – יש לה חצוצרות מאחורה, ולא סתם זרבוביות חסרות צורה.

    לסיכום. אם אני נותן שני שליש ל"ישרה", יוצא לי 2.67 לימין מול 1.33 לשמאל, שזה אולי קצת מפתיע עבור שמאלי.

    1. אולי אתה לא באמת שמאלי 🙂

      לדעתי הדוגמאות האחרות (המוצרים וקורות החיים) יותר מרשימות כי הן מדגימות זאת במקרים מהחיים האמיתיים. לחשוב שההתרשמות שלך (נגיד) ממועמד לעבודה תלויה באיזה צד שלך הוא יושב. (לא רק, כמובן… אבל אני אוהב איך זה מערער את היציבות שלנו כרציונליים).

    2. גם אני נתתי אותן תשובות כמו ערןב, ובערך מאותן סיבות. אבל אני עניתי עליהן פחות או יותר באופן אינטואיטיבי (הסתכלתי בכל תמונה כ-10 עד 20 שניות, וניסיתי להבין מה אני מרגיש כלפיהן, בלי לנסותלהיות מושכל יתר על המידה). אני ימני.

    3. אותו כנ"ל, אותן סיבות.
      ואני שמעתי טענה שבאנגליה אנשים נוטים לזוז שמאלה כשהם נתקלים במישהו ברחוב – כלומר, שזה מושפע יותר מההתנהגות בכביש מאשר מתפיסת הצד של אנשים.

  2. יפה שיש תמימות דעים בנוגע לצורות והסיבות.
    גם ההתרשמות הראשונית שלי הייתה כזאת ואני שמאלי.
    מה שכן, כל הצורות מטופשות מאוד והראשונה הימנית נראית כמו חתול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *